Защо България спира строителството на молове?

Много от проектите за търговски центрове, които се “родиха” преди кризата, не бяха реализирани. Това са основно проекти в областни градове, като Русе, Шумен и Сливен

Защо България спира строителството на молове?

Допреди няколко години България неизменно присъстваше в челото на всички класации за строителството на шопинг центрове в Европа. Откакто обаче т.нар. “трета вълна” молове заработиха, страната ни рязко се оттласна към дъното на същите класации.

Единственият незавършен модерен търговски център в София – Plaza West в “Люлин”, чието бъдеще е под въпрос заради молбата на гръцкия конгломерат Marinopoulos за защита от фалит, както и няколкото мола в процес на завършване или в ремонт (основно в Пловдив), ни нареждат на 26-то място в Европа по строителна активност в търговския сегмент през първата половина на годината, показва класация на консултантската компания CBRE.

След нас са само Латвия, Хърватия и Унгария, а непосредствено преди нас са Ирландия, Литва и Норвегия – държави с добре наситени с модерни търговски площи държави.

Начело на класацията остава Русия с над 2,6 млн. кв.м нови търговски площи в строеж. Втора е Турция с над 2,2 млн. кв.м, а на трето място е Украйна с над 600 хил. кв.м.

С обем на строителството от около 100 хил. кв.м, което ги поставя в средата на класацията, са Румъния, Холандия, Чехия, Германия, Швеция, Белгия.

Моловете в България – битка за надмощие и препозициониране

Много от проектите за търговски центрове, които се “родиха” преди кризата, не бяха реализирани. Това са основно проекти в областни градове, като Русе, Шумен, Сливен и други, както и няколко в София – Forum Sofia Mall до Residential Park на инвестиционната компания Atrium, Civis Center Sofia на испанската Riofisa зад Централна гара и други.

Единствените нови площи, които пазарът очаква, са на Plaza в столичния кв. “Люлин” и на “Марково тепе мол” в Пловдив, който се довършва от нов инвеститор. Някои проекти затвориха врати в очакване на ново бъдеще – няколко търговски центъра в Русе, един във Варна, който беше превърнат в болница, първият открит мол в Бургас, който беше повлечен заради кризата с Корпоративна търговска банка (КТБ), осигурила финансирането за реализацията му.

Други се опитват да се препозиционират на пазара, както например първият модерен търговски център в България Citi Center Sofia, “Галерия Пловдив” и други.

Основните причини, заради които строителството на молове в България е пред точка на замръзване, са няколко. Първата е високите нива на незаети площи - 13% за София и 19.6% за страната, коментира за Investor.bg Христо Асенов, директор „Брокерски услуги“ в консултантската компания MBL|CBRE.

 

Втората причина е затварянето на съществуващи търговски центрове с цел ремонт и препозициониране, а третата е свързана с наемателите. От една страна ключови наематели – например Carrefour и Пикадили, се оттеглят. От друга липсва интерес от нови чуждестранни наематели, представени на западните пазари, които да навлизат в България, посочва той.

Най-важният фактор обаче си остава размерът на българския пазар. Разходите на потребителите не са достатъчни, за да издържат всички търговски центрове на пазара. Т.е. потреблението в по-слабите търговски центрове не е достатъчно, за да достигнат наемите до предварително бюджетираните нива, допълва Асенов.

Някои търговски центрове е възможно да бъдат препозиционирани след сериозни инвестиции в сградите и в привличането на ключови наематели, които да генерират поток от хора.  Други са обречени заради лошите локации и единственият начин актива да се „възкресят“ е да сменят предназначението си, заключава той.

Строителството на молове в Европа се забавя

Като цяло в Европа строителството на нови молове също се забавя, а в Западна Европа превес имат разширенията и ремонтите, отколкото изграждането на нови проекти, показват данните на CBRE.

Завършените търговски центрове в Европа от януари до края на юни са с обща площ 1,3 млн. кв.м, което е с 4% по-малко спрямо първата половина на миналата година. Площите в строеж са 9,4 млн. кв.м, което представлява намаление от 21% на годишна база за периода, сочи статистиката на компанията.

Разширенията на съществуващи търговски центрове достигат 21% от всички строежи в този сегмент в Европа, което е с 50% повече спрямо същия период на миналата година.

Строителната активност остава концентрирана в Източна Европа предвид и водещите строителни площадки – Русия, Турция, Украйна и Полша (524 хил. кв.м нови площи в строеж).

В Полша обаче се очаква отслабване на “вълната” и консолидация в търговския сегмент от пазара на бизнес имоти заради очакваните данъчни промени, които ще засегнат търговията на дребно.

От западноевропейските пазари най-активно е строителството във Великобритания с 441 400 кв.м в строеж – със 75% повече спрямо първата половина на миналата година. За целия обем обаче определяща роля имат разширението на търговския център Westfield в Лондон и новия търговски център Victoria Gate в Лийдс.

Другите най-активни западноевропейски пазари са Франция и Италия със съответно 425 700 кв.м и 440 700 кв.м в строеж. В Германия в процес на строителство са 126 800 кв.м нови търговски площи.

Дори строителната активност в Турция и Русия обаче намалява, след като достигна пика си през 2014 и 2015 г., отбелязват експертите.

investor.bg

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори