Неприятна случка съпътства отдавна очаквания старт на ремента на Дунав мост. Предвидената кратка церемония и речи на официалните лица се удължиха извън първоначалният план. Гости и журналисти трябваше да стоят на 35 градуса пряко под слънчевите лъчи. А типичната русенска жега не се понася лесно и когато температута на асфалта неминуемо бе доста по-висока. Преводачът на румънската страна не издържа до края на цялата тържествена част и се строполи в несвяст. Веднага всички се притекоха на помощ, донесоха вода, а само за минути пристигна първо линейка от Гюргево, а след това и от Русе. По-късно медиците увериха, че жената е добре.
Тържеството по откриването започна с водосвет, отслужен от свещеници от Русенскага митрополия, в сряда започна дългоочакваният основен ремонт на българския участък на Дунав мост. Строителните работи ще се извършват в 6 етапа, така че да не се затваря цяла пътна лента в продължение на малко повече от километър, колкото е българската част на моста. Предвижда се цялостна подмяна на асфалтовите пластове, на бетонните панели, хидроизолацията, както и поставяне на нови ограничителни системи и маркировка. Служебният министър на регионалното развитие Виолета Коритарова, която присъства на началото на строителните дейности, увери, че са направени задълбочени анализи от страна на АПИ и са взети всички предпазни мерки, за да може да не се затруднява трафикът по време на активния летен туристически сезон. Допълни още, че разчита на румънските партньори по-скоро да са готови с пускането на ферибота между Русе и Гюргево, тъй като тази мярка ще разтовари товарния трафик по моста с около 30 процента. България е готова и фериботът трябваше да тръгне още миналият месец, но румънската страна се забави. Имаше и още един упрек към северните ни съседи-посланикът ни в Румъния Радко Влайков нарече възмутително изказването, направено наскоро от най-високопоставения представител в националната компания за пътна инфраструктура, че мостът ще бъде изцяло затворен. „Няколко часа по-късно той излезе с обяснение, с уточнение, че само едното платно ще бъде затваряно, но белята вече беше свършена. Веднага румънските и българските туристи започнаха да сменят своите планове“, каза още първият ни дипломат в Румъния. По думите му това дава сериозен повод да се направи преглед на свързаността между България и Румъния. „Въпросът за строителство на нови мостове и за пускане на фериботи не е въпрос толкова на пари, а на политическа воля. От българска страна тази политическа воля винаги е съществувала и не виждам какво би могло в България да промени нашето желание за свързаност с Румъния“, каза Н. Пр. Влайков Представители на всички институции увериха, че затваряне няма да има. Можело да се наложи такова за няколко часа, но след една година, при изпълнение на специфичн строителни работи, обясни председателят на УС на АПИ Йордан Вълчев. „Дунав мост е ключова транспортна артерия, която не само свързва България и Румъния, а е част от трансграничния транспортен коридор № 9 и играе решаваща роля за европейската свързаност. Основният ремонт, който стартираме днес, е с неотложна необходимост, която трябва и ще бъде изпълнена с висок професионализъм и отговорност“, заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството инж. Виолета Коритарова. Нашето разбирателство с Румъния е знак на добросъседство, сътрудничество и взаимопомощ. Като съседи винаги трябва да разчитаме едни на други, а най-добре е да имаш добър съсед“, каза още министърът на регионалното развитие и благоустройството. Строителните дейности по време на основния ремонт на Дунав мост при Русе ще се извършват само през деня. На обекта ще се работи ежедневно по 10-12 часа на ден, през светлата част от денонощието. Работният процес ще се организира и извършва така, че превозните средства да преминават поетапно двупосочно в платното, в което не се работи. Първоначално ще бъде затворен участък с дължина от около 200 метра, а от септември нататък ще се затворят и останалите 200 метра. Първо ще бъде ограничено движението в лентата за вход в България, а след това за изход в посока Румъния. Прогнозният срок за изпълнение на ремонтните дейности в този участък е около 4 месеца и половина за всяка от лентите.За по-добра организация на движението регулирането на трафика ще се извършва с адаптивна светофарна уредба. Тя ще може да се премества и да се разполага в съответната част на моста, която се ремонтира. Срокът за изпълнение на строителните работи по договор е 730 дни, от държавния бюджет са отпуснати близо 45 милиона лева. Екипите на Министерство на регионалното развитие и на АПИ бяха поканени от областния управител Драгомир Драганов на кораба „Русчук”. На вода те огледаха инфраструктурата за фериботния комплекс на българския и румънския бряг. Направиха преглед и на Дунав мост отдолу, като имаха възможност да обсъдят различни делови въпроси.
Напиши коментар