Омбудсманът Диана Ковачева изпрати препоръка до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) доц. д-р Иван Иванов, в която настоя за максимална публичност и прозрачност на цялостния процес по ценообразуването в енергийния сектор.
Повод за тази препоръка са публикуваните от Регулатора „заявления за утвърждаване на цени“, внесени от дружества лицензианти в секторите „Електроенергетика“ и „Топлоенергетика“, за ценовия период 1 юли 2023 г. – 30 април 2024 г., където на практика в значителна част от тях липсват крайните цени на електрическата и топлинната енергия. Проблемът е, че тези ключови числови изражения са заличени в документите с мотива за търговска и/или производствена тайна на дружествата.
„Обръщам внимание, че това са предложенията на дружествата за крайни цени, а не изходни данни за формирането им, за които би имало основания да се смята, че представляват търговска и/или производствена тайна“, пише проф. Ковачева.
Тя е категорична, че по този начин гражданите и други заинтересовани страни са лишени неоснователно от информация - в разрез с текста на чл. 15, ал. 2 от Закона за енергетиката, съгласно който КЕВР публикува на интернет страницата си предложенията на енергийните предприятия за утвърждаване на цени, заедно с всички изходни данни.
„Недопустимо е в публикуваните от КЕВР предложения за цени да липсват самите цени. По този начин не се изпълнява целта на закона“, подчертава омбудсманът. Диана Ковачева се позовава и на правото на гражданите да получават информация, залегнало и в Хартата на основните права на Европейския съюз (ОВ, С 326/391 от 26 октомври 2012 г.).
Тя обръща внимание и на друг факт - с всяка изминала година се увеличава броят на дружествата от секторите „Електроенергетика“ и „Топлоенергетика“, които определят като „тайна“ предложените от тях крайни цени, и подчертава, че „веднъж допусната, поради липсата на публичност и прозрачност тази практика подкопава доверието към регулаторния процес“.
Диана Ковачева настоява за предприемането на своевременни действия за публикуване на предложенията на дружествата лицензианти за крайните цени преди процедурата за обществено обсъждане на заявленията - чл. 14 от Закона за енергетиката.
В заключение омбудсманът подчертава, че поисканите от топлопреносните предприятия в пъти увеличения на цените на топлата вода и парното от 1 юли 2023 г. до 30 юни 2024 г. са неоснователни, както и че търговията с електрическа и топлинна енергия трябва да се извършва при гарантиране и на интересите на потребителите - чл. 2, ал. 2 от Закона за енергетиката.
Напиши коментар