„За театъра в Смолян мога да си представя какво се случва. За Разград още не ми го побира главата. Определено, ако има схема, тя не е една и съща. Има нещо организирано и се прави, но очевидно по различен начин.“
Това заяви в предаването „Тази сутрин“ на bTV служебният министър на културата Найден Тодоров във връзка с измамната схема, за която вече бившият директор на Театрално-музикалния и филхармоничен център в Разград – Левон Манукян, е обвинен за фиктивни назначения, с което е ощетен бюджетът. Във вторник Манукян бе обвинен в длъжностно присвояване и пуснат от ареста срещу гаранция от 50 000 лева.
Има данни за подобни назначения и в театър в Смолян.
„В момента, в който разбрахме какво се случва в Разград, направихме наше вътрешно проучване. Предстои проверка на много театри. Освен това Министерството на културата работи и с външни институции. Още предходният министър е сигнализирал прокуратурата и още няколко институции за седем театъра. Доколкото знам - Разградският не е сред тях“, обясни Найден Тодоров.
Прокуратурата обаче не споменава за други театри, в които да има подобни злоупотреби.
Вчера съдът в Пловдив постанови и постоянен арест за програмиста Петко Писков, считн от обвинението за мозък на схемата.
„В Разград са били назначени, абсолютно фиктивно, хора, които нямат нищо общо с културата и които очевидно не са от Разград. Имало е лице посредник – не съм убеден дали става дума за Петко Писков. Лице, което първо е намирало хората, а след това най-вероятно е събирало парите от тях“, каза още министърът на културата.
Той подчерта, че не иска към момента в Министерството да се изпадне в състояние на параноя.
„Убеден съм, че работата на прокуратурата ще бъде добре свършена и ще се разбере, ако има високопоставено лице в Министерството на културата. Ние също работим и правим наши вътрешни проверки, но в крайна сметка професионалистите са полицията и прокуратурата. Не искам в момента в Министерството всеки да следи всеки“, каза Тодоров.
„Схемата в Разград е нещо кардинално ново. И е нещо изключително нагло и арогантно. Защото схемите, които ние проверяваме, са за измами чрез билети, поръчки на фирми, но досега никога не е ставало дума да се взимат парите от Фонд работна заплата на хората“, обясни министърът.
По думите му директорите на театри към този момент имат изключителни правомощия - "теоретично те могат да наемат и продавачи на домати". Тодоров се обяви за законови промени, с които да се орежат правомощията на театралните директори.
Директорът на театъра в Смолян Румен Бечев коментира: „И аз не знам за какво ме проверяват. Още никой нищо не ми е казал. Доколкото разбирам, е ясна работата – търсят парите, нещо се случва“. Той отрече да е назначавал хора по схеми.
„Договори се пишат, когато пътуваме навън, когато трябва да обезщетим, че там, където отиваме, ще ни приемат и ще има добър приход“, обясни Бечев.
Той призна, че е назначавал временно хора, но не може да каже срещу какви суми, както и че познава Петко Писков – определян за мозъка на цялата схема.
“Той ми предлагаше хора, които да вършат работа навън“, посочи Румен Бечев и обясни, че Писков се е свързал с него преди две години с предложение "да стопи минусите в театъра". По негови препоръки театърът в Смолян назначил около 30 души - хора, които намирали къде да се поставят представления и са се занимавали с организационни неща.
"Не мога да си побера в главата по какъв начин съм изпуснал всичко това нещо", заяви Румен Бечев, но допълни, че не може да каже колко общо пари е дал.
Директорът на театъра в Смолян посочи, че е подписвал договорите чрез Петко Писков и никога не се е срещал с тези хора. "Съкрушен съм, никога не съм очаквал това, докато ми казват, че всичко е наред", посочи още Румен Бечев.
"Аферата "Манукян" не е само сянка. Това е едно много грозно петно върху целия наш сектор и върху хората, които се занимават с култура в сектора "Сценични изкуства". Ние също гледаме с много лошо около на тази схема", каза пред БНТ Христо Мутафчиев, председател на Съюза на артистите в България.
Той е 100% убеден, че директорите в момента, чиито имена са извадени на показ като престъпници, които още не са доказани - не те са създатели на схемата. Те просто са се поддали, допълни той.
"Били са слабохарактерни, омекнали са им капачките като евентуално са им казали, че ще получат възнаграждение, но системата за мониторинг - има някакъв пробив в нея, защото една система за контрол, която може да бъде пробита от човешки фактор, за мен не е никаква система за контрол", бе категоричен Мутафчиев.
Според него проблемът е, че средствата за култура не се разпределят по предназначение и не се контролират, както трябва от страна на държавата.
Напиши коментар