Неотдавна един колега ме попита: Как да преценя дали производителността в отдела ми е добра, тъй като ние се занимаваме с развойна дейност, а не с производство? Какви подходи мога да използвам, за да преценя и евентуално подобря процеса?
Въпросът, който ми зададе, изглежда труден за отговор. В действителност съществуват много идеи, методологии и дори “религии” за подход в този случай. Сравнително простичък на вид, но доказал ефективността си начин, е да се тръгне от общото към частното и да дефинираме цел. След като целта е поставена, е важно да бъде разбита на задачи, а задачите на по-прости и лесни за решение подзадачи. Накрая решението е лесно и не се нуждае от много време. Това е подход, типичен за дзен, например.
Друг интересен и вече научен подход е технологията Agile, която се използва при творчески задачи, където нямаме рутина и те се решават за пръв път. Тук отново виждаме поетапното разгръщане на целта и нейното опростяване до момента на решение.След изпълнението на задачата е важно да имаме дефиниран критерий за оценка (т.нар. KPI), за да преценим доколко ефективно сме се справили, т.е. дали според поставената цел решението е постигнато.
И още нещо: в основата на друга методология, наречена KAIZEN, усъвършенстването е постоянен процес. Повтаряйте цикъла на усъвършенстване отново и отново.
А как да се науча на тези неща?
Какво трябва да правя, за да постигна добри резултати? За съжаление, при наличието на толкова много информация, един от големите проблеми е как да се ориентираме в нея и най-вече да преценим кое би ни помогнало. Лесен и бърз начин е да се използва консултант. Добро решение в дългосрочен план е избор на ментор, който периодично би наставлявал и съветвал в работата.
Ако имате подобни проблеми и се интересувате от решение, може да се обърнете към екипа на международната група HSSET, dean@hsset.com
Напиши коментар