Доклад на Европейската комисия, публикуван днес, сочи, че през 2020 година броят на действията, предприети от компетентните органи вследствие на сигнал за опасни нехранителни продукти, се увеличава всяка година, като достига нов рекорден брой от 5377 в сравнение с 4477 през 2019 г.
Темата на доклада е ролята на Safety Gate - системата на Европейския съюз за бърз обмен на информация за опасни потребителски стоки, която помага за изтеглянето им от пазара.
От всички сигнали, подадени през 2020 г., 9% се отнасят до продукти, свързани с COVID-19, предимно неефективни предпазни маски.
Други подобни стоки са дезинфектанти, съдържащи токсични химикали, като метанол, който може да доведе до слепота или дори смърт при поглъщане, или ултравиолетови дезинфектанти, които излагат потребителите на силно облъчване, причиняващо кожни дразнения.
Според доклада играчките представляват продуктовата категория, за която са подадени най-много сигнали (27% от всички сигнали), следвани от моторните превозни средства (21%), електрическите уреди и оборудването (10%). Като цяло най-често подаваните сигнали са свързани с продукти, причиняващи наранявания като фрактури или сътресение на мозъка (25%), следвани от химическите компоненти в продуктите (18%) и рисковете от задавяне при децата (12%).
В България най-много сигнали е имало за опасни текстилни продукти и дрехи, следвани от моторни превозни средства и играчки. Най-много са оплакванията от наранявания, задавяне и химически компоненти в продуктите.
Европейската комисия награждава предприятията, които правят повече, за да защитят потребителите, с наградата на ЕС за безопасност на продуктите. За 2021 г. има две категории на наградата: защита на безопасността на уязвими групи и съчетаване на безопасност и нови технологии. Крайният срок за кандидатстване е 30 април.
Системата Safety Gate работи от 2003 г. и дава възможност за бърз обмен на информация между държавите членки на ЕС/ЕИП, Обединеното кралство и Европейската комисия относно опасни нехранителни продукти, които представляват риск за здравето и безопасността на потребителите. По този начин могат да се предприемат подходящи последващи действия и продуктите да не бъдат допуснати на пазара.
Друго действие за защита на потребителите е инициативата „Ангажимент за безопасност на продуктите“, която определя конкретни доброволни действия на местата за търговия за бързо премахване на оферти за опасни продукти от техните платформи. Към днешна дата единадесет онлайн места за търговия са подписали това споразумение, за да си сътрудничат с държавите членки за премахване на опасни продукти от техните уебсайтове: bol.com, eMAG, Wish.com, AliExpress, Amazon, eBay, Rakuten France, Allegro, Cdiscount, а вчера - Etsy и Joom.
Напиши коментар