Русенка пази кораба „Коста Конкордия” в сърцето си

Злополучният кораб „Коста Конкордия” заема особено място в сърцето на русенката Анели Чобанова, бивш народен представител от Русе и сегашен комисар в Комисията за защита от дискриминация. В края на 2010  дамата обиколи с него Средиземно море и част от Атлантика. На този круиз Чобанова е била единствената българка сред множеството руснаци, французи, немци, италианци и азиатци. Капитанът на кораба е бил същият Франческо Скетино, който затри перлата на фирмата „Коста”, която по-средна ръка хора знаят само от емблемата крокодилче, пришита на елегантни спортни блузки. Както е известно, на 13-и вечерта корабът "Коста Конкордия" се удари в скали, заседна и се наклони в пристанищната зона на остров Джилио. Последва паническа евакуация на намиращите се на борда 4200 пътници и екипаж, за съжаление имаше и жертви.

Анели Чобанова, която по образование освен юрист е и инженер и корабен механик, е категорична, че по време на нейното плаване организацията е била страхотна, а 1100-членният екипаж е бил супер ефективен. Успявал е да задоволи всеки каприз на изнежените европейци, да се справи с трудни метеорологични условия, да бъде приветлив и да запознава пасажерите с всяко кътче от луксозния лайнер и да помага на залуталите се из четирите басейна, три ресторанта, няколко нощни бара, тяхната бройка Чобанова не помни, огромно казино, спа-център с тайландски терапевтки, медицински център и козметични салони. Единствено капитанът Скетино от самото начало не вдъхнал доверие на Анели. Самата тя има зад гърба си не малко плавания – още като дете с баща си - капитан далечно плаване Гинчо Чобанов, била е член на екипаж като ученичка в Корабния, и после като студентка в МЕИ - Варна, и напоследък като пасажерка. И тогава - преди година, Скетино е бил много ухажван от дамите. Беше среден на ръст, с много зализана коса, тип „фарфара”, много енергичен, роден за шоумен, казва Чобанова и припомня, че капитаните особено на такива дълги плавания са по-скоро сериозни, задълбочени и от тях лъха сигурност и консервативност, а не очакване за непознато шоу, както при Скетино. Добре, че не е изпитала това „непознато шоу” все пак. На първата опознавателна вечер с великолепна вечеря, дълги рокли, фойерверки и френско шампанско, пред Скетино е имало опашка за снимки. Всеки пасажер, който после искал да си вземе снимка, е трябвало да заплати 6 евро. Анели също се снимала с капитана, но накрая решила, че не си заслужава за него да даде 6 евро. Така снимката останала на кораба и сигурно е потънала в прекия смисъл. Още първия ден, видели-невидели всички екстри на морското бижу, екипажът пуснал сирената със сигнал „Опасност”, пасажерите получили по талонче с различен цвят и всички, според цвета, трябвало да отидат по най-бързия начин на съответния борд. В коридорите имало спикер уредба, по която на английски, немски, испански и италиански се предавали указания. Анели отчела, че преводачите имали проблем с руския, не всичко се превеждало на този език. На кораба е имало и много бременни жени, и доста деца. Никой не бил освободен от обучението, изисквало се дори малките деца да присъстват, разбира се с родители. На всички били облечени жилетки и им обяснили кои лодки са за тях - а те били за по 150 човека. Влизането в лодки не било тренирано и лодките останали покрити. Така казал капитанът. Направи ми впечатление, че корабът беше доста устойчив, имаше подрулващи устройства и в бордовете и на кърмата, на практика вълнението на морето не се чувстваше и беше много бързоманеврен, явно имаше сериозна стабилизационна система, обяснява Чобанова. Изводът на русенката за катастрофата е необяснима голяма некадърност на капитана. Тя не изключва и да не е спазено важното правило - корабната компания да е уведомена за всяка нерегламентирана маневра, в случая приближаване до острова. И припомня, че морското право е категорично: капитанът не може да напуска нито по средата, нито първи, трябва да се увери, че всички пътници и екипажът са напуснали, да спаси пътници, изпаднали в затруднение и да прибере със себе си корабната документация. От „Коста Конкордия” Анели остава с прекрасни впечатления от Средиземно море, Атлантика, Гибралтар, приказния Тенерифе и други Канарски острови, романтичната Казабланка. И добре, че в нейния круиз не влизал и остров Джилио…  Снимки от пътуването на Анели Чобанова с „Коста Конкордия” и корабът след крушението виж на Фотогалерия 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори