Тези дни кметът на община Плевен доц.д-р Димитър Стойков обяви, че сделката за плевенската автогара, която бе купена от община Плевен на търг чрез съдия-изпълнител през 2010 г., е дадена на прокурор. Градоначалникът огласи доклад от вътрешния одит на общинската администрация, според който при процедурата за придобиване на автогарата са надплатени 575 000 лева от общинския бюджет. Стойков разпоредил одита, за да изясни дали е ощетен интересът на Плевен и как се е стигнало до фалита на общинския превозвач "Автобусни превози". "Сделката за автогарата беше много сложна и от юридическа, и от счетоводна гледна точка. Но е напълно изрядна и коректна", обяви Милка Цветанова - юрист от екипа на екскмета Найден Зеленогорски. Според хора от предишната администрация това бил единственият начин автогарата да остане общинска собственост. "Във времето са изпуснати възможности автогарата да бъде придобита при много по-изгодни условия", твърди обаче от своя страна новият кмет доц. Стойков. Една от тях била в края на 2009 г., когато с решение на Общинския съвет е откупена половината от имота, вместо цялата сграда на автогарата. Настоящият кмет е на мнение, че сривът на "Автобусни превози" е тръгнал от лизингов договор за 19 нови автобуса от 2005 г., при който не са направени прецизни разчети дали плащанията са във финансовите възможности на общинското дружество. Одитният доклад е изискан от плевенската прокуратура и вече й е предоставен, съобщи Стойков. След като темата с покупко-продажбата на Автогара Плевен беше поставена отново в публичното пространство, отговорите си по изнесените от одита факти дадоха екскметът Найден Зеленогорски и адвокатът Милка Цветанова. Ето какво обясниха двамата по повод на сделката: Екскметът Найден Зеленогорски: Със закупуването на Автогара - Плевен общината само спечели
„Смисълът на тази сделка беше Автогара Плевен да бъде запазена като общинска собственост. С усилията на Общинския съвет и на целия екип успяхме да направим това. Смятам битката за автогарата за един успех.“ Това заяви пред медиите ексградоначалникът Найден Зеленогорски по повод спора рентабилна или не е сделката с имота за община Плевен. Ето какво каза още той по темата: „Ако Автогара Плевен беше станала частна собственост, там можеше да се построи мол или нещо друго. Тогава общината трябваше да търси нов терен за нова автогара, което пък щеше да излезе в пъти по-скъпо. Разбира се, имаше политико-икономически среди, които държаха имотът да стане частна собственост, защото той е като златна кокошка. 50 000 са приходите от него само на месец, при оптимизиране могат да стигнат и до 60 000 - 70 000 лв., годишно това означава около 800 000 лева приходи за общината. Кой се отказва от такава собственост. Затова смятам, че Общинският съвет взе абсолютно правилното решение за покупката на Автогара Плевен. Относно твърдението, че с тази сделка са ощетени финансово интересите на община Плевен, ще кажа следното. Община Плевен не е платила 550 000 лева повече за Автогара Плевен, а е платила 350 000 лв. по-малко. Като прибавим и решаването на проблема с ДДС-то, това означава, че отиваме на около 650 000 лева по-малко. Защо казвам по-малко. Цената, която беше достигната на търга за имота, бе 3 200 000 лв. Ако ние не бяхме купили предварително половината по данъчна оценка, трябваше да платим 3 200 000 лв. за цялата собственост. А ние сме платили около 2 850 000 лв., т.е. с 350 000 лв. по-малко, защото направихме сделката на два пъти, в разумен момент. Задава се и въпросът - това ли е цената? Естествено, че това е цената, тя е определена от съдия-изпълнител и неговите експерти. Другият въпрос - защо не е обжалвана тази цена? Ако Общинският съвет беше решил да обжалваме, ние щяхме да обжалваме. Общинският съвет обаче реши сделката да се случи, защото цената за имота бе по-ниска от реалната, а и едно обжалване означаваше излишни разходи за община Плевен. Взето беше разумното решение. По повод на твърденията в публичното пространство, че общината е закупила на два пъти част от имота, ще кажа следното: община Плевен никога не била собственик на Автогара Плевен, единственият начин за придобиването й беше покупко-продажбата.“ Екскметът Найден Зеленогорски бе категоричен, че сделката с покупката на Автогара Плевен е сключена в интерес и на община Плевен, и на гражданите на Плевен и със закупуването на имота градът е спечелил.
Юристът Милка Цветанова: Сделката е напълно изрядна и коректна - и от икономическа, и от юридическа гледна точка
„Сделката за Автогара Плевен е сложна както в икономическата си, така и в юридическата си част. Много юристи не я разбраха, та камо ли хора, които не работят в тази материя. Целта на сделката беше една - спасяване на автогарата и по тази цел работех както аз, така и цял екип от юристи и икономисти.“, коментира темата Милка Цветанова, юрист от екипа на екскмета Найден Зеленогорски и един от хората, работили по сделката за покупка на спорния имот. Милка Цветанова се опита да обясни накратко и същността на сделката, като изрично уточни, че и от юридическа, и от икономическа гледна точка всичко е коректно и изрядно: „Първото обвинение, което чух, е защо се налага община Плевен да купува нещо, което е нейна собственост. Обяснявам ясно, за пореден път - община Плевен никога не е била собственик на автогарата. Собственик на имота бе търговско дружество с общинско участие, но не самата община, в това има голяма разлика. Така че единственият начин община Плевен да придобие собственост върху автогарата, беше този да си я купи. Друг начин нямаше. Още повече, че част от акциите на това търговско дружество бяха собственост на физически лица, които категорично отказаха да ги продадат. Направиха се усилия в тази посока, не успяхме и тръгнахме в другата възможна. През 2008 г., когато г-жа Цецка Цачева е била още юридически съветник на фирма „Автобусни превози“, се започна едно дело с фирма „Софко“ АД – София, което дружество налага възбрана като обезпечителна мярка точно върху автогарата. От тук нататък има още три наложени възбрани, като и трите са преди продажбата. Това наложи и сложното разпределение, което съдия-изпълнител извърши, след като приключи търгът. По това разпределение работеха и трима одитори. Така че всичко е точно и внимателно изчислено. Цената, която пък се достигна за имота на търга, се дължи отчасти на г-н Бетовски, който беше голям кандидат за закупуване на автогарата. Лично той вдигна цената на имота с три стъпки на търга. Изводите тук може да си направите сами. Относно изказванията, че сделката била дадена на прокурор, ще кажа само - аз не се страхувам от проверка, защото съм абсолютно убедена, че сделката е коректна и чиста както от икономическа, така и от юридическа гледна точка. И ще повторя думите на г-н Зеленогорски, че със закупуването на автогарата община Плевен само спечели. Мисля, че няма плевенчанин, които да каже - ей, лошо направихте, че запазихте автогарата на града, а и един добър източник на приходи.“
Напиши коментар