Икономическата и финансовата криза нанесе своя удар върху бизнеса у нас и немалко фирми тази година изпаднаха в неплатежоспособност и в невъзможност да покриват задълженията си към държавата – данъци и осигуровки. Какво е състоянието на фирмите в Плевен, колко от тях не могат да плащат данъците и осигуровките, разговаряме с директора на плевенския офис на НАП Дамянка Владимирова.
- Г-жо Владимирова, колко са фирмите, които дължат пари за данъци и осигуровки от Плевенска област?
- Съгласно информацията към 31 ноември 2011 година фирмите със задължения над 5 хиляди лева към държавната хазна и регистрация към плевенския офис на НАП са над 2300 на брой. Дружествата с най-големи задължения са 176 и списъкът им е поместен в интернет сайта на НАП.
- Какви са най-фрапиращите суми и какви действия са предприети за издължаване?
- Общо просрочените задължения от данъци и осигуровки възлизат на над 380 млн. лева, от които 107 млн. лв. са натрупани лихви, т.е. 30 % от просрочените задължения. От тях главницата на невнесените в срок осигуровки възлиза на 27 млн.лв. Задълженията на всички некоректни към фиска дружества са структурирани в три групи: събираеми, частично събираеми и трудно събираеми, като най-голям е делът на трудно събираемите. В нея попадат над 1400 задължени лица, около 61 %. Над 184 милиона лева е дължимият ДДС, в основната си част по ревизионни актове, а начислените лихви възлизат на 92 млн.лв.
В условията на криза става все по-трудно събирането на вземанията към държавната хазна. В тази връзка бяха предприети редица извънредни кампании и мерки, като изпращане на покани, запориране на банкови сметки, съвместни акции с МВР, Инспекцията по труда и други. В търсенето на диалог ръководството в офис Плевен проведе над 30 броя срещи с представителите на бизнеса в областта. Търсеха се варианти на разсрочване, издавани бяха разрешения за неотложни плащания, които от своя страна способстваха само през последните седмици да бъдат внесени над 253 хил.лв. просрочени задължения. Ето защо към днешна дата офисът на НАП-Плевен достигна 100 % изпълнение на плана за събирането им. От издадените през 2011 г. ревизионни актове до момента не са погасени задълженията по 170 бр. в размер на 30 131 520 лв. С най-голям размер са ревизионните актове на „Ник трейд” ЕООД - 3 924 588 лв. и „Чан-ли” ООД – 3 160 022 лв. Поради липса на имущество е направен запор на банкови сметки, в които липсват авоари. През 2011 г. са издадени общо 7 470 бр. покани за доброволно изпълнение, за задължения в размер на 71 788 728 лв. Внесените суми след изпратени покани са 11 998 772 лв.
- Какви са прогнозите за тази година за плевенския офис на НАП – с какви приходи ще приключите и къде има най-голямо увеличение при плащането на данъци?
- До момента в банковите сметки на офиса на НАП в град Плевен са постъпили общо над 153 млн.лв. данъчни и осигурителни приходи, които представляват 105% изпълнение на годишния план. Внесени са общо 21 млн.лв. в повече в сравнение с 2010 г. и 31 млн.лв. в повече от 2009 г.
В републиканския бюджет са постъпили 82 млн.лв. от данъци и глоби, което е ръст с 15 млн.лв. на годишна база. Принос за отличните показатели в групата имат постъпленията от:
Данък добавена стойност - отчетените нетни приходи при офис Плевен възлизат на над 40 млн.лева, с 11 млн.лв. в повече от цялата 2010 година. Данък върху доходите на физическите лица - над 29 млн.лв. и 107 % изпълнение; Корпоративен данък - над 9,4 млн.лв., което е с над 2 млн.лв. в повече от 2010 год. и 103% изпълнение на плана за годината.При осигурителните фондове също се наблюдава увеличение и то е със 7 млн.лв. Събрани са 72 млн.лв. осигуровки, от които 42 млн.лв. са за фонд ДОО, а над 21 млн.лв. са вноските за здравни осигуровки.
- Увеличил ли се е броят на фирми, чието имущество излиза на търг чрез плевенския офис на НАП?
- От 1 януари 2010 година „Агенцията за държавни вземания” премина към НАП. Миналата година бе година на преструктуриране. През 2010 г. са проведени 6 търга за продажба на имущество на 4 длъжника, като са постъпленията възлизат на над 2 000 лева. През настоящата 2011 г. за продажбата на имущество на 12 длъжници са проведени 35 търга, а постъпленията са за 122 367 лева.
- Какво си пожелавате за новата година и как изпращате 2011 г.?
- 2011 г. бе много трудна година, изпълнена с предизвикателства, както за бизнеса, за държавата ни, така и за нас като приходна администрация. Въпреки трудностите и напрежението ние успяхме да преизпълним плана за приходите и да осигурим над 19% от приходите на ТД на НАП - Велико Търново, към която се числи и плевенският офис на НАП. Този успех нямаше да бъде възможен без усилията, професионализма и всеотдайността в работата на целия колектив, за което им благодаря. Стремежът ни е бъдем в услуга на своите клиенти, непрекъснато да повишаваме качеството на предлаганите услуги и да намаляваме разходите на гражданите и фирмите за спазване на задълженията и, не на последно място, да увеличаваме приходите в хазната.
Напиши коментар