Над три месеца няма отговор от РСМ по проектоспоразумението за жп връзка с България

Това заявяват в позиция от Министерството на транспорта в отговор на обвинения от северномакедонските им колеги

Над три месеца няма отговор от РСМ по проектоспоразумението за жп връзка с България

Повече от три месеца от страна на Република Северна Македония липсва отговор по Проекта на споразумение за подготовка и изграждане на трансгранично железопътно тунелно съоръжение, свързващо жп мрежата на двете държави. Това посочват в позиция от министерството на транспорта и допълват, че е налице периодично настояване за срещи без ясна цел и конкретни въпроси за обсъждане. 

Министерството посочва, че това е единственият отворен въпрос между двете държави в областта на железопътния транспорт, който обаче представлява и важен елемент от архитектурата на колективната сигурност на НАТО и свързаността между държавите-членки на ЕС. 

От ведомството припомнят, че на 15 януари тази година страната ни предложи на РСМ проектоспоразумението, и декларират, че страната ни има готовност да подпише споразумението веднага и да започне незабавни действия за изграждане на тунелното съоръжение. Ако Скопие има възражения по предложения текст, България е готова да разговаря за преодоляването им, стига да бъде запозната с тях.

Нежеланието на Скопие да предостави коментари по предложения Проект или да потвърди готовността си за подписване на текста в настоящия му вид застрашава навременното изграждане на изключително важния за колективната сигурност на НАТО и ЕС транспортен Коридор 8. Докато чака отговор от Скопие и мобилизира вниманието на своите партньори в НАТО и ЕС към този проблем, България ще продължи да изгражда и модернизира участъците на своя територия, в които вече е вложила над 4 млрд. лева, посочват от транспортното ведомство. 

По-рано Министерството на транспорта на Северна Македония обвини България, че "изопачава фактите" по повод договора за изграждане на Коридор 8. Това изявление идва, след като вчера българските медии съобщиха, че "България е напълно готова да подпише споразумение със Северна Македония и да започне изграждането на трансграничен железопътен тунел по Коридор 8", цитирайки вицепремиера и министър на транспорта на Гроздан Караджов.

„Подчертаваме обаче, че след неколкократни искания и опити от наша страна за организиране на съвместна среща на работните групи, няма официален отговор от Република България за организиране на среща и постигане на съгласие за реализацията на този важен европейски коридор. Също така вече планираната среща между директорите на двете железопътни компании беше отменена от директора на Български железници“, съобщиха от Министерството на транспорта на Северна Македония, предава БТА.

В съобщението се казва още, че през март Европейската комисия, Делегацията на ЕС в Северна Македония, Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Секретариатът на транспортната общност са били информирани, че Северна Македония е загрижена за информацията, представена на българската общественост, в която се посочва, че поради липса на финансови средства България няма да финансира реконструкцията на жп линията София – Радомир – Перник, като част от Коридор 8.

„В духа на регионалното сътрудничество и развитие и като значителен принос в икономическото развитие на региона, очакваме Република България най-накрая да вземе отношение и да отговори на исканията на правителството и Министерството на транспорта за организиране на среща на работните групи и организиране на процеса за изпълнение на този регионален проект“, казват от Министерството на транспорта на югозападната ни съседка и добавят, че към момента Северна Македония е единствената от трите страни по Коридор 8, която работи по железопътния участък.

Железопътната линия София - Скопие е част от европейски транспортен коридор № 8, който трябва да свърже Черно море с Адриатическо море.

Транснационалната транспортна ос Изток-Запад (Коридор 8) се простира от пристанище Бари в Италия през Албания и Северна Македония до пристанищата Варна и Бургас в България. Централната част на този паневропейски коридор минава през Северна Македония – Кичево, Скопие, Куманово, Беляковце и Крива Паланка. Липсват обаче връзки в западния край (от Кичево до границата с Албания) и в източния край (от Куманово до границата с България), част от който (от Куманово до Беляковце) беше пуснат в експлоатация на 17 януари.

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори