Може ли да се фалшифицира сертификатът за ваксина и какво ще съдържа електронното здравно досие

Снимка: bTV

Всеки, който няма електронен подпис и не планира да си купува, а има нужда от сертификат за ваксина, ще може да получи такъв на хартия от личния си лекар - но след 1 февруари. Сертификатът е доброволен и на този етап той не може да е със задължителен характер. "Нашата позиция е, че сертификатът е медицински документ, който не следва да ограничава свободното движение на хора. Не бих казала, че без ваксина няма да може да се пътува. Няма такова решение на европейско ниво", заяви зам.-министърът на здравеопазването Жени Начева в рубриката "Чети етикета" на bTV.

По думите й ваксинираните с първа доза вече са над 25 000. Всеки, който е направил първа доза, поставянето й автоматично се генерира в електронната здравна система, и има сертификат. 

"Без електронен подпис не можем да извадим сертификат за ваксина", припомни тя. Според нея електронният подпис гарантира сигурност, а личният лекар също може да издаде този сертификат. Той съдържа датата, вида на ваксината и партидния й номер – първа и втора доза.

Електронният сертификат за ваксина срещу COVID-19 е част от общото ни здравно досие. Такова досие ще има всеки гражданин, който използва медицинска помощ, обясни още зам.-министърът. "Всяко направление за преглед и диагностика, както и резултатите от него, отиват автоматично в това досие", посочи Начева.

Тя разкри и колко са аптеките към момента, които работят с електронни рецепти - само около 200 аптеки, или 2% от всички у насОколо 50% пък са общопрактикуващите лекари, които имат връзка с централния модул на новата електронна здравна система, т.е. могат да издават електронни направления и рецепти. 

По думите на зам.-министъра повечето аптеки вече са въвели софтуера и от Здравното министерство разчитат, че до началото на май, когато е крайният срок за това, те ще се свържат с него и ще могат да преминат изцяло към електронни рецепти.

"Сертификатът в електронен вариант съдържа QR код, чрез който може да се провери дали е валиден. Сертификатът може да се фалшифицира, защото може да смените номера и името", обясни Валентин Мундров, директор на „Софтуерна интеграция“ в „Информационно обслужване“, за хартиения вариант. 

На въпрос каква е валидността на сертификата, при положение че няма сигурност колко продължителен ще е ефектът от ваксините, експертът отговори, че тази валидност се определя от здравните власти. По отношение на електронния подпис, чрез който можем да имаме достъп до сертификата онлайн, той каза, че на пазара има пет доставчици на електронен подпис, валидността му е три години. "В момента в България електронен подпис издават пет фирми, като средната цена е 10-11 лева на година“, отбеляза Валентин Мундров.

Той показа и какво съдържа електронното досие: данни за пациента – личен лекар, прегледи при общопрактикуващи лекари и специалисти, зъболекари и дали сте кръводарител, както и каква е кръвната група. Досието, поне засега, ще съдържа информация само от електронно издадени документи, което означава, че ако една рецепта или направление са издадени на хартия, те няма да бъдат включвани в него.

Към момента не е предвидено в електронното здравно досие да бъдат вкарвани стари данни за пациента със задна дата, което би било от голяма полза за хората с хронични заболявания. В здравното досие няма възможност да се вписва и информация, ако лицето е било в болница, стана ясно още от думите на експерта.

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори