КЗП се оплака: Голяма част от веригите хранителни магазини отказват информация

Така те увеличават риска от продължаващо влошаване на ситуацията на пазара, заявява председателят на КЗП Мария Филипова

КЗП се оплака: Голяма част от веригите хранителни магазини отказват информация

"Изключително разочарована съм от начина, по който голяма част от търговските вериги неглижират проблема на българските потребители, свързан с непрекъснатото повишаване на цените на основни хранителни продукти. Още повече, когато има съмнения за необосновано увеличение на цени, без видима икономическа причина, което може да води до цялостно изкривяване на вътрешния пазар. Изкривяване, от което страдат всички участници на пазара, включително и българската икономика." Това заяви председателят на КЗП Мария Филипова в позиция, изпратена до медиите.

"Подобно поведение от страна на търговци, действащи на българския пазар, който е част от вътрешния пазар на Европейския съюз /ЕС/, е неприемливо за която и да е страна членка, без значение от националността на веригата. В тази връзка бих искала да обърна внимание, че дейността на българските контролни органи, както и тази на контролните органи на останалите страни членки е свързана с правилното функциониране на целия вътрешен пазар на ЕС. Също така държа да подчертая, че българските граждани са граждани на ЕС. Респективно, те са потребители не само на българския пазар, а са потребители и на вътрешния пазар на ЕС. Следователно е недопустимо от гледна точка на европейското и българското законодателство, който и да е търговец, без значение от активите, националността и големината на неговата компания, да проявява неуважение към българските потребители и към контролните органи, натоварени със задачата да осигуряват правилното функциониране на европейския вътрешен пазар", допълва тя.

На търговските вериги се напомня, че Комисията е изискала от тях конкретна информация във връзка с оповестените от законодателната и изпълнителната власт мерки за засилване на контрола върху нелоялните търговски практики. Освен това, КЗП е задължена за извършването на съответните проверки пряко и по силата на Закона за защита на потребителите, тъй като е преценила, че има съмнения за евентуалното прилагане на нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители.

Изисканата от Комисията информация е за целите на осъществявания контрол за спазване на разпоредбите на ЗЗП и цели да се установи прилагат ли се нелоялни търговски практики, които увреждат икономическите интереси на потребителите, като:

  • ограничават правото на свободен избор;
  • заблуждават или не предоставят информация за действителния размер на крайните цени или за размерите на намаленията и периодите на тяхното прилаган и т.н.

Отбелязва се, че като краен резултат прилагането на нелоялни търговски практики би могло косвено да доведе до изкуствено и необосновано повишаване на цените, тъй като част от различните разновидности на нелоялните търговски практики са свързани с недобросъвестното насърчаване на потребителя да закупи стока или услуга, а друга част са свързани с недобросъвестното възпрепятстване на потребителя да закупи стока или услуга, която потребителят е избрал.

В позицията се посочва, че отказът на голяма част от търговските вериги да предоставят информацията, която КЗП е изискала от тях, опорочава опитите на институцията да спомогне с усилията си в рамките на своята компетентност за нормализирането на пазарната среда. По този начин търговските вериги, вместо да окажат съдействие на държавата за възстановяване на нормалното функциониране на пазара, което е в интерес на всички участници по веригата (производител, доставчик, търговец, потребител), увеличават риска от продължаващо влошаване на ситуацията на пазара.

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори