Колко километра вдига тротинетката?

Това е първият въпрос, който задават клиентите в магазина, докато институциите се чудят как да ограничат скоростта на опасните возила

Колко километра вдига тротинетката?

Със затопляне на времето, все по-често в хрониките попадат инцидентите с тротинетки. Преди по-малко от месец две момчета пострадаха много тежко в Харманли, седмица след това, два поредни ицидента в един и същи ден вкараха двама непълнолетни и млада жена в тежко състояние в болница в Силистра. Леко пострадалите са десетки. Това беше причина преди повече от година в Русе да се затегне контролът върху забраната за движение на тротинетките в пешеходните зони и тротоарите. Доколко това дава резултат, всеки от нас сам може да прецени, движейки се по площади и паркове. Неспазването на забраните стана причина за свикване на извънредно заседание на Областната комисия по безопасност на движението. Целта - да се обмислят нови мерки преди началото на лятото, да се предложат решения и да се внесат чрез народните представители за законодателна промяна.

 Разхождайки се покрай сградата на Община Русе, срещаме млада жена, която бута тротинетка. Представя се  като  Зара и разказва, че няма шофьорска книжка, но от три години се придвижва с тротинетка и е категорично „за” по-строги правила. „Не съм съгласна деца под 18 години да карат тротинетки. Те не знаят правилата, блъскат се, постоянно стават катастрофи, шофьорите често остават изненадани, не виждат преминаващите край тях, защото тротинетките минават много бързо“, споделя мнението си младата жена. И допълва, че не може да разбере как

 

деца на по 14 -15 години карат по големите булеварди, без да се оглеждат,

 

преминават през пешеходните пътеки, също без да внимават за останалите участници в движението.

Мнението на Зара подкрепят и няколко по-възрастни жени, седнали за отдих на пейките в центъра на града. Даже са по-категорични - искат пълна забрана за тротинетките. „Те карат неуправляемо, блъскат се в хората, изобщо човек не може да върви по тротоарите, по пешеходната зона, защото минават на зиг-заг”, твърди една от дамите. Друга я подкрепя с настояването да има сериозни глоби за нарушителите.

А за това, че глоби се налагат, провеждат се и специализирани акции, казват и от МВР, и от инспектората към Общината. По време на заседанието на Областната комисия по безопасност на движението директорът на ОД МВР ст.комисар  Николай Кожухаров, заяви, че въпреки контрола, инцидентите с тротинетки не са малко.

„Миналата година са регистрирани 43 произшествия с електрически превозни средства. Тази година за пет месеца са само девет. Миналата година имаме един загинал и 49 ранени, към днешна дата са само десетина ранените. Изключително много санкции имаме миналата година по фишове и актове - над 600. Служителите на двете районни управления и общинска полиция изключтелно целенасочено  работят по тази линия”, обясни комисар Кожухаров. Има и операции по график, разпородени от главния секретар на МВР,

 

но е факт, че няма техника да се засича скоростта на тротинетките,

 

допълни още директорът на полицията. В унисон с неговите думи бяха и данните, изнесени от Георги Игнатов-директор на дирекция „Обществен ред и сигурност” в община Русе. „Към настоящия момент имаме съставени 41 акта, 85 протокола за предупреждения, иззети са 23 тротинетки”, каза Игатов.

 

И въпреки, че тротинетките са щадящо околната среда превозно средство и могат да допринесат за намаляване на замърсяването от транспорта, неприятните ситуации, които създават водачите им не са малко, изрази тревога и кметът Пенчо Милков. „Докато се наложи спазването на въведения със закона ред, се нарушават пътните правила, създава се предпоставка за пътно-транспортни произшествия и за нараняване на гражданите. Създава се безпокойство, кара се в пешеходни зони, по пътищата обратно на движението, при неспазване на установените правила, така че в тази част имаме проблем за решаване”, каза кметът. Той обясни още, че

 

проблемът не е в притежаването на тротинетките, а в това как те се управляват

 

най-вече от подрастващите и затова според него освен санкциите фокус трябва да бъде поставен върху работата с децата. „Въпросът е да има сериозен контрол, не само санкции. Да има и обучение, и превенция сред самите деца. Те използват тези тротинетки да и изявят себе си, и способностите на превозното средство, и начина на шофиране. Трябва да работим да променим съзнанието на самите водачи. Община Русе ще бъде активен участник в процеса за решаване на проблемите, които стоят във връзка с електрическите превозни средства”, подчерта кметът.

 

„Ние настояваме да се дадат по-големи правомощия на общините с промяна в ЗДП, да могат да санкционитарт не само по велоалеите, а във всички участъци на движението, това е изключително важно. Как можем да засичаме скорост без наличие на техническа екипировка, това е недомислица, която трябва да бъде избегната в новия закон“, допълни заместник-кметът Димитър Недев.

Участниците в заседанието на Областната комисия за безопасност на движението посочиха редица предложения, чието решение се намира в ръцете на законодателя. А те са:  

·      да се наложи ограничение на скоростта на тотинетките до 30 км в час;

·      да се въведе регистрация, чрез която да се установяват нарушители;

·      да се въведе задължителна застраховка и шофьорска книжка категория АМ.

 

„Тези индивидуални електрически превозни средства трябва да имат идентификационен номер, било то регистрационна табела или нещо, което да показва, че се води на някакъв субект - било то физически или юридически. И второто много важно нещо,

 

управляващите тротинетки трябва да имат съответното свидетелство за правоуправление,

 

т.е придобиването на такава книжка означава, че най-малко ще имат курс за опознаване правилата за движението по пътищата. Не на последно място основното разковниче, това е семейната среда и училището. Именно там трябва на тези младежи да им се набива в главата, че са участници в движението по пътищата и стриктно трябва да се спазват тези правила”, добави комисар Кожухаров.

 

Директорът на общинската дирекция по сигурността Георги Игнатов добави  предложението деца под 14 години да не се допуска да управляват тротинетки, а тези до 16 години да бъдат задължително с каски. С цел  безопасност той препоръча: спирачната система на тротинетките да е изправна, да са оборудвани със светлини и звънец, както и  да не се допуска да се возят по двама човека или пък да се носят обемни товари с тези превозни средства.

 

Като страна в целия този процес за регулиране на движението на тротинетките потърсихме мнението и на търговец на станалите особено модерни напоследък возила. Емил Качорев също е на мнение, че са нужни по-строги правила. Самият той обмислял да спре търговията с тротинетки, само защото наблюдава безотговорно поведение от страна на водачите им.

„В процеса на нашата работа се сблъскахме с това, че клиентите, които купуват тротинетки обикновено

 

първият въпрос, който задават клиентите, е колко километра в час може да развива тротинетката.

 

На нас ни е трудно да обясним, че скорост от 100 км в час не би следвало да се практикува на този вид средство. Това са трудни клиенти, тъй като не пазят своята собственост и в някаква степен са опасни за себе си, и най-вероятно за околните. Това беше причината да намалим броя на артикулите, които предлагаме. Вече залагаме на по-удачните електрически превозни средства. „, обясни търговецът.

„Призовавам разумно да се подхожда към избора на тротинетка, да възпитаваме децата си, като им дадем пример, но да забраняваме с лека ръка,  ми се струва крайно неразумно. Ние носим отговорност да възпитаме децата си от 14 до 18 годишна възраст и най-вече да им дадем пример как трябва да ги използват. Защо не и

 

в училище да има такъв предмет по безопасност на движението,

 

което със сигурност ще даде много по-добър краен ефект за всички”, обясни тезата си Емил Качорев. А дали ще бъде постигнат краен резултат, зависи от народните представители, които до края на май трябва да обсъдят между първо и второ четене промените в Закона за движение по пътищата и да решат дали да се съобразят с предложенията.  Те ще бъдат предадени на народните представители от Русе Иван Белчев и Биляна Иванова, които също присъстваха на заседанието на комисията по безопасност на движението.

 

 

 

 

 

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори