In memoriam Мария Матеева: Как да живея без обич?

Това интервю с известната куклена актриса е публикувано във в. „Бряг“ през юни 2013 година

Мария Матеева Снимка: Държавен куклен театър - Русе

На 19 септември 2025 г., след продължително боледуване, на 82-годишна възраст почина актрисата Мария Матеева – едно от емблематичните имена в историята на Куклен театър – Русе.

"С кончината ѝ Русе и българската културна общност губят ярка творческа личност, оставила трайна следа в развитието на кукленото изкуство. Поклон пред паметта на актрисата Мария Матеева. Сбогом, Мария!", написаха колегите й от  Куклен театър – Русе.

В памет на Мария Матеева, препечатваме интервю с нея, публикувано във в. „Бряг“ през юни 2013 година.

*** 

Мария Матеева е родена на 08.02.1943 г. В китното бал­канско градче Златарица. За­вършва НАТФИЗ "Кръстьо Сара­фов" в първия випуск "Актьорс­ко майсторство за куклен теа­тър" в класа на професорите Николина Георгиева и Атанас Илков. Веднага е назначена в Русенския куклен театър, където твори цели 32 години. За­вършва творческата си карие­ра като негов директор.

Изиг­рала е безброй роли, създала е вълнуващи образи на царкини, лисици, принцеси и още много персонажи от приказния свят. Има стотици талантливи превъплъщения на сцената, но един от големите ѝ върхове си ос­тава моноспектакълът "Малки­ят принц" по Екзюпери.

Мария Матеева е известна рецитаторка. Подготвя и изнася в ця­лата страна стотици рецита­ли по наши и чужди автори. Пропътувала е хиляди километ­ри на турнета у нас и в чужби­на – Дания, Швеция, Полша, Ру­мъния, Унгария, Германия, бив­шия СССР, Сирия, Либия, Алжир. През 2001 г. издава стихосбир­ката "Нежност", илюстрирана от големия художник и скулп­тор Георги Чапкънов.

Носител е на безброй отличия, ордени и награди – лауреатски звания за художествено слово, награди от фестивали, два пъти е удостоявана със "Златна знач­ка" на Съюза на артистите в България. През 2003 г. става "Почетен гражданин на град Ру­се" за приноса ѝ към развитие­то и обогатяването на кул­турните традиции на града ни.

Има две дъщери. Голямата, Ралица, живее в София. Завър­шила е хореографско училище и кинорежисура в НАТФИЗ. Малка­та – Десислава, живее с майка си, пише детски приказки и ри­сува. Завършила е "Иконогра­фия" във Великотърновския уни­верситет и скулптура в Худо­жествената академия.

Драги читателю

не търся преднамерена тематичност и не подбирам гостите си специално за това или онова събитие. Но не мога да отмина дати като 24 май, 1 юни, 15 септемв­ри, без да Ви срещна с личност, която да отговаря на духа на тези празници. Търсех назад в спомените си онези ярки и неизбледняващи образи, които пазя в сърцето си и които ме свър­зват с детството – пъстри люлки, виенско колело, палячовци, кукли. Защото днес е Денят на детето. И какво по-естествено от това да Ви срещна с някой, който може като магьосник да Ви пренесе назад във времето. Някой, който е посветил це­лия си живот на една магия, наречена "куклен театър" – изкус­тво за деца.

Ако днес успеем с моята гостенка да Ви върнем за малко там, в онези чудни дни на вашето детство, ще съм сигурна, че ще бъдете малко по-добри, по-слънчеви, по-чисти.

Една шармантна, достолепна и много раздаваща се дама – куклената актриса Мария Матеева. Сигурно е банално, но за нея с пълна сила важи максимата, "че някои остаряват като катедрали, други като..." Е, тя е от тези – катедралите!

Ще я видите често да върви през площада (живее в центъ­ра) с нейната внушителна осанка и пословичните ѝ шапки с пе­риферии. Все някой я спира, пита я нещо, а тя не отминава ни­кого – засмяна, общителна, раздаваща позитивизъм, чар и ус­мивки.

Не си спомням вече от колко години датира приятелство­то ми с тази колоритна, интересна, артистична, шантава жена. С една дума – забележителна. Помня я като Патенцето, като Малкият принц, като водеща на всякакви празници, кон­церти, като разтревожена или притеснена майка, като безк­райно скърбяща съпруга, когато загуби Жоро, като верен и всеотдаен приятел. Имаш чувството, че рисува с думи, тол­кова поетична е речта ѝ. Това е тя – Мария Матеева.

Срещаме се тъкмо когато се беше върнала от София от 50-годишния юбилей на катедра "Актьорско майсторство за куклен театър" в НАТФИЗ. В очите ѝ още грееше щастието от преживяното.

 

- Мария, на всички мои гос­ти задавам един и същи първи въпрос. Къде е сега Мария Ма­теева, далеч от прожектори­те и сцената?

- Непотребна, пълна с мисли, с енергия и желания. Стоя вкъщи. Когато мога да дам на целия свят сърцето си, аз оставам ненужна. Лоша е съдба­та на пенсионирания актьор, задраскан набързо от хора, кои­то не знаят колко е важно да твориш. Оставаш, като че ли без сетива – отнели са сърцето, очи­те, радостта да раздаваш всичко на публиката. В буквалния сми­съл къде съм? – имам една малка виличка преди Средна кула, над река Лом. Щом се постопли, оти­вам там. Завряна в апартамента, откъсната от природата... За мен това е невъзможно! Не мога без цъфтежа на цветята, без песента на птичките.

(Казвам ѝ: Спри се вече, не си за физическа работа! – а тя почти сърдито ми отговаря:)

- Докато дишам и имам сили, ще ходя! Толкова е красиво! А като запеят птичките... Те пеят, пък спрат. Аз им казвам "Хайде, мама, пак пейте!" И те почват пак...

- Какво не знаят хората за Мария?

- Мария си шие всичко са­ма, плете, готви, обича пикантни манджи и да посреща гости.

(Това е вярно. Разговаряме в уютния й дом, който те граб­ва още щом влезеш с една не­повторима арт атмосфера. Населен с много семейни релик­ви, с платна на стари майсто­ри като Уста Генов и Иван Петров; много скулптури и картини на малката ѝ дъщеря Десислава, дипломиран худож­ник. Сред реликвите е първото издание у нас на "Клетниците"от 1897 г. Тук сме прекар­вали часове в разговори, без да усетим как са се изнизвали 4-5 часа. Никога не може да ти е скучно с човек като нея. С часо­ве може да говори за общочо­вешки проблеми или за най-обикновени житейски грижи, за трудния, но много емоционален живот на артиста и за неза­видно малката му пенсия. Какво още не знаят за нея? – Че е го­лям познавач на световната и българска поезия. Знае наизуст цялото творчество на П. Яво­ров, П. Пенев, Ст. Пенчева, Н. Вапцаров, П. Славейков. Много малко хора знаят, че пише сти­хове и има издадена стихосбир­ка.)

- Кой е любимият ти по­ет?

- Пенчо Славейков, заради изящното му слово.

Всеки път се възхищавам, препрочитайки любимите си по­ети. Как са намерени тези краси­ви думи, а сега колко е грозен езикът ни! Не става дума само за рими, а за усещане за музикалността на стиха. Поезията е му­зика. Лилиев казва "теменужено море". Сега ги няма тези изрази – гневи се Мария. И продължава: Обичам Станка Пенчева, Надя Неделина. В творчеството им на­мирам усещането за жена. Още – Бърнс, Шели, Тютчев, Лермонтов, Хайне, Гьоте. (Мария е пра­вила рецитали по тяхното творчество.)

- С какво пълниш сърцето си сега?

- Радвам се когато намеря лично мои думи и символи, за да изразя в стихове състояния, настроения.

Скоро бях на тържество – 50 години от първия випуск на ВИТИЗ (сега НАТФИЗ) за куклено актьорско майсторство. Радвам се, че се събрахме. Щастлива съм, че на­шият ви­пуск е оста­вил трайна диря в ис­торията на българския куклен театър. Удостоиха ме с честта аз да поздравя аудитори­ята.

(Вярвай ми, драги читате­лю, Мария така се вживя, така емоционално, буквално ми изиг­ра приветствието си, все едно бях там.)

- Как така ти, момичето от Златарица, с диплом на току-що произведена актри­са, се озова в Русе?

- Всички директори на театри се бореха за нас (завършилите бяхме само десет човека) и обе­щаваха какво ли не, за да ни за­държат. Трима дойдохме в Русе. Най-хубавият ми спомен е, че се качихме от гарата на един фай­тон до Кукления театър. Аристок­ратично... От далечната 1966 г. та чак до 1998 г. целият ми твор­чески трудов стаж премина в то­зи театър – 32 години. В начало­то всичко беше хубаво – мла­дост, красота, прекрасни колеги. Вечна им памет... Остана само Емилия Топалова от тогава. Тук бяха най-големите ми радости, защото да задържиш детската аудитория е много по-трудно, отколкото възрастната. Трябват сърце, възможности и много лю­бов към децата.

- Визитната ти картичка си остава "Малкият принц". Разкажи повече за ролите си.

- Десетки роли! "Желязното момче" на Йордан Радичков, "Юнакът и златната ябълка", Зла­та царица в "Снежанка и седемте

джуджета", Лисицата в "Бяла приказ­ка" на Валери Петров. Изиг­рала съм мно­го царици, царкини и много ли­сици в техните невъобразими нюанси на женската природа. А колкото до "Малкия принц"... Из­чела съм всичко на Екзюпери: "Нощен полет", "Южна поща", "Земя на хората"... всичко! Има­ме сходен поглед към света с ав­тора и така се роди желанието ми да направя моноспектакъл. Режисьор бе проф. Николина Ге­оргиева, а сценограф – проф. Мая Петрова.

- С какво са белязани годи­ните на твоето директорстване?

- Последните ми години в те­атъра бяха като директор. Бяха най-трудните години в историята на Русенския куклен театър. Един месец след назначаването ми те­атърът изгоря. Заложиха бомба в съседна фирма. Репетирахме "Малката кибритопродавачка" (ирония на съдбата). Постановъчният екип беше от София и спеше в театъра. Не ми се мисли какво можеше да стане, ако в то­зи момент хората ни бяха там... Трябваше от пепелищата да съ­бираме каквото е останало от кукли, декори, музикални запи­си; да играем по училища и детс­ки градини. Подслониха ни за из­вестно време в салона на библи­отека "Л. Каравелов".

- От къде идва артистич­ността ти, любовта към пое­зията, този изящен изказ?

- От баща ми, който беше в пълния смисъл на думата "просве­тител, даскал" и всяка вечер ни четеше Вазов, Яворов. Научи ме на любов към книгата. Виждаш, че всичките му книги носят неговия личен печат. И още – от красотата на моята Златарица.

- Кажи нещо за рециталите.

- Моята любов не беше само театърът. Поезията е другата ми страст. За мен тя е съвършенство. Кръстосала съм цяла България с Театъра на словото. Особено не­забравими са пътуванията ми с поетесата Надя Неделина. Дори се шегувах, че имам връзки във всички затвори, защото съм реци­тирала в Ловешкия, Врачанския, Сливенския затвор.

- Кога реши да пишеш сти­хове?

- Никога не съм имала претен­ции да съм поетеса, да имам сти­хосбирки. Болката, желанието, любовта раждат стиховете. Колкото до "Нежност", стихосбирка­та, която видя бял свят през 2003 г., се роди спонтанно и естестве­но. Представянето направих в Со­фия и в Русе.

- Най-голямата ти болка?

- Свързана е най-вече с начи­на, по който живея днес. Не съм подозирала, че безпаричието е най-жестоката болест. Не може всеки ден да търся къде лукът и картофите са по-евтини. Не съм заслужила тази несправедливост. Цял живот съм отдавала себе си в името на изкуството, плащала съм си задълженията към държа­вата, за да "имам правото" днес да мизерствам.

"Колко безсъници с много мъка и моя, и хорска осъмвам." Така живеят хората на изкуство­то...

Другата ми болка – дъщеря ми с две висши образования няма работа. Държавата е по­вече от мащеха за младите. Протестирам срещу мизерния живот на възрастните и безпъ­тицата на младите хора.

Още една голяма болка са "мръсните думи". Така наричам нечистоплътността на езика ни. Никой не се интересува от това. Чуйте как говорят децата, ами политиците? Пълна негра­мотност. Дразня се от надпи­сите и табелите по улиците на чужд език. Напр. "Минисупер" – две противоположни думи, а всъщност е малък магазин. Тъжно като равносметка.

- Три жени и един мъж. По-силна ли се чувстваше в то­ва женско царство?

- Живях с Жоро, вечна му памет, почти 50 години! Бяхме заедно студенти в София. Той завърши с отличие литература, занимаваше се с обществена дейност, шеф на културни институции, високо ерудиран. Един лъв като него винаги е доминиращ. Той жи­вееше със самочувствие на по-известния в семейството. Силна съм била само в профе­сията. Вкъщи ми харесваше да съм слабата. Имаше строго разделение на мъжка и женска работа. Сега ми е безкрайно трудно без мъжкото му рамо дори за най-елементарни би­тови неща.

- Незабравимите неща в живота ти?

- Заключила съм спомените в сърцето си, но отвориш ли го, оживяват. Есен и пролет с на­шия скапан автобус пътувахме по села и градове на турнета. Грохнали, уморени, но щастли­ви. Най-хубави бяха турнетата в чужбина – целия бивш соцлагер, на север – в страната на Андер­сен, Дания, Швеция; на юг – Си­рия, Либия, Алжир. Най-хубаво­то бяха децата. Навсякъде раз­лични – руси, бели като снежин­ки в Скандинавия и огнени, тъм­ни, слънчеви на юг. Но еднакво щастливи от допира с изкуство­то. Дразня се, когато непрекъс­нато се набива колко е било страшно това време, едва ли не всичко се е забранявало. Е, да­ли е вярно? Ние творихме, хо­дехме по света, поставяхме там български пиеси и никой не ни е забранявал. Така беше и с ху­дожниците.

Незабравими са личните ми пътешествия. Радвам се, че мо­жах да попътувам. Да видя Па­риж, Виена, Мюнхен, Залцбург, Берн, Женева; да видя шедьоврите на великите майстори в Лувъра, Версайския дворец. Раличка ни подари едно пътуване в Италия. Във Флоренция в"Арена ди Верона" гледах "Аида"...

Едно от най-красивите ми творчески преживявания бе в Копривщица на честване на Лю­бен Каравелов. Беше вечерта в двора на къщата на писателя. Имаше гости от цяла България. Когато започнах с "Обичам те, мое мило отечество" – тишина, усещах сладостта на красивия ни език. После хората ми целу­ваха ръка, правеха ми поклони. Защото езикът ни е велик, бях докоснала сърцата им. Умората се стичаше по мене, а всъщност летях, летях ...

- Коя е най-голямата ти гордост?

- О, това са прекрасните ми деца на първо място. Гордост са многобройните ми роли, също мои деца. Наградите – защото са признание за всеотдайния ми труд. Гордея се с родителите си, с моите прекрасни градове – Златарица и Русе.

- Не може да не те попи­там за децата, днес е техни­ят празник.

- Безкрайно обичам децата. Сега ми липсва детската публи­ка. Но не ми харесва агресив­ността им днес, викането. Под моя прозорец ги виждам да пу­шат трева. Не харесвам начина, по който говорят – бързо, изяж­дат гласните, никаква култура на говорене, много чуждици. Изчез­наха завинаги красивите българ­ски думи. На първо място е се­мейството. Родителите имат неа­декватно отношение към децата си. На второ – формалното отно­шение на училището към възпи­танието. Кукленият театър и изобщо изкуството е един от на­чините за възпитание. Там има поуки, с които децата да си тръг­нат. Къде са хубавите книжки, хубавите български песнички. А сега – грозна музика, с грозни думи. Родителите са длъжни на децата си. Да ги водят да слушат музика, да гледат театър, да ги запалят за голямото изкуство.

- Как да завършим разгово­ра?

  • През цялото време се на­дявах да ме попиташ какво е за мен любовта. Любовта е ражда­не, създаване. Измислена от ве­ликия създател, за да има живот. За цялото световно творчество, за всички шедьоври първопри­чината е любов. Най-голямото творение на любовта са децата! Затова ще пожелая на читатели­те – обичайте и правете всичко с любов.

Със съпруга си Георги Досев и дъщеря си Ралица

Като абсолвентка

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори