"След COVID кризата проблемите за бизнеса постепенно започнаха да се наслагват. Имахме повишение в цените на тока, а после започна войната в Украйна. Имаме натрупване на кризи, без да сме излезли от предходните. Приеха се и изключително вредни за бизнеса решения. Липсва цялостна бизнес среда, няма държавна политика, насочена към подобряване на климата. Инвеститори напускат България заради липсата на предвидимост и голямата бюрокрация." Това каза председателят на БСК Добри Митрев в студиото на NOVA.
По думите му сред другите основни проблеми за бизнеса у нас са корупцията, ниското качество на образованието и липсата на инфраструктура. "Политическата нестабилност и непредвидимостта на фона на всичко допълва кризата", каза още той.
С проектобюджета държавата ще подкрепи администрацията, а държавата не са само хората на бюджетна издръжка, които са около 500 000, България е 6,5 млн. души, посочи Митрев. „Как да има бизнес среда, когато не знаете дали от 1 януари ще имате компенсации за високата цена на електроенергията?“, попита той.
На свой ред финансовият анализатор Преслав Райков определи проектобюджета като безумен. "Надявам се отпорът от институциите да окаже ефект, но се съмнявам в това, защото през последните 3 години редица хора предупреждаваха за същото - за моралния риск да дадем пари, които няма как да изтеглим, защото са неустойчиво дадени. Това са текущи разходи, предоставени от повишение на минимални заплати. Лошото е, че се посяга и на данъчната система, а за това въобще не е моментът. Бизнесът не иска да бъде стимулиран, а оставен да работи свободно и да преминава по-свободно през административната система. Продължаваме да имаме икономика, която не е на пълен капацитет, а имаме потенциала за по-голям растеж", подчерта той.
От своя страна предприемачът Таня Скринска сподели, че за нея предложеният бюджет е направен на парче. "Той въобще не е подходящ. Влезли сме в много тежка ситуация. С постоянното вдигане на минималната заплата се правят опити да се запълнят дупките в бюджета, защото дефицитът е огромен, но това страшно много натоварва работодателите. Предприемачите режем от заплати, тъй като не можем да изкараме тези средства. Стремим се към еврозоната, но от години наред управляващите не правят така, че бизнесът ни да се свързва с качество. Пробиваме само с ниска цена. Много от фирмите е Европа са съкратили персонал, така шофьорите трябва сами да разтоварват тировете".
Относно влизането ни в Шенген тя обясни, че това не значи, че цената на транспортните услуги ще паднат. "Тук не се говори изобщо, че таксите за преминаване през европейските пътища постоянно се качват. От 1 януари нещата в Шенген няма да се случат, както сме предполагали", посочи Скринска.
Напиши коментар