Кога ще е готова историческата магистраа Русе - Велико Търново

Финансирането е осигурено, има и краен срок за завършване на стратегическата пътна артерия, но ще се спази ли?

магистрала Русе - Велико Търново Снимка briag,bg

Строителството на така очакваната от жителите на Североизточна България автомагистрала „Русе-Велико Търново” върви по график, твърдят отговорните фактори.  Проучването на открити археологически находки няма да забави сроковете за изпълнение.

 

Първата копка на пътната артерия бе направена през декември 2023 година, а строителните дейности започнаха с така наречения   обход на Бяла, който трябва да е завършен до средата на 2028 година. Заради наличието на льосови почви в района,  за основите за пръв път ще се използва експериментална технология. До края на ноември тази година трябва да бъде издадено разрешително за строеж на Лот 1, който обхваща трасето между Русе и Бяла с дължина около 40 километра.  Финансирането е осигурено от програма „Транспортна свързаност”, като за двата първи етапа до края на годината  ще бъдат изплатени 300 млн лева. 

 

Какво е напаравено?

 

Проектът за двата участъка на магистралата Русе – Бяла и обхода на Бяла, е финансиран по програма „Транспортна свързаност 2021 – 2027 г.“. Стойността на договорите за двата лота е 1 844,3 млн лева. с ДДС. За третия участък от Бяла до Велико Търново в момента се провежда обществена поръчка за избор на изпълнител за изготвяне на технически проект и строителството. През юни т. г. бяха отворени 12 подадени оферти, които комисията разглежда.

 

Дължината на магистралата е близо 133 км и преминава през териториите на 6 общини в област Русе и 3 общини в област Велико Търново. Разделена е на три участъка. Първият е от Русе до Бяла, с дължина 40,24 км. Вторият участък е обхода на Бяла, който е 35,4 км, а третият участък е от Бяла до гр. Велико Търново с дължина 56,96 км.

 

 

Напредъкът по изграждане на първото трасе бе представен по време на информационен ден, организиран от Министерство на транспорта на 30 септември. Срещата събра експерти от две министерства, строители и надзор, както и представители на всички общини, през които преминава бъдещата магистрала.

 

Пари има - това е първото, което стана ясно

 

от разговорите с представителите на Министерство на транспорта. „Очакваме до края на годината да разплатим поне 300 млн. лева, което е от много голямо значение за цялостното изпълнение на Програма „Транспортна свързаност“. Ще обърна внимание, че безвъзмездната помощ, която ние предоставяме за изграждане на този обект и която е в размер на близо един милиард лева, е около 28 процента от общата стойност, разполагаема по Програма „Транспортна свързаност“, заяви Мартин Георгиев -  директор на дирекция в Министерството на транспорта и съобщенията и ръководител на програма „Транспортна свързаност 2021-2027г.“. „Израждането на автомагистралата „Русе - Велико Търново” е от значение не само за конкретната инвестиция, но и за цялостното изпълнение на програмата в срока, в който тези средства са разполагаеми  за България“, подчерта още Георгиев. Той добави, че

 

най-добрият индикатор за реализацията на този проект са плащанията,

 

като е даден аванс и вече се обработват междинни плащания. И след като пари има, остава и строителството да върви по график. Как изглежда то, всички участници в информационният ден можаха да се уверят на самото трасе, наречено „обход на Бяла“.

 

На осемте километра, за които има издадено разрешение за строеж от преди две години, активно се изпълняват съоръженията, полагат се пилони и част от стълбовете за виадукта, който ще бъде 66-ти километър, обясни Венцислав Атанасов, който е член ан Управителния съвет на АПИ. „Изграждат се и другите по-малки съоръжения, като селскостопански подлези и надлези, хумуса е отстранен и добрата новина, която е свързана с наличието на льосовите почви в района е, че имаме разрешение за строеж за останалата част от обхода на Бяла, където ще започнем този опитен участък , който е с висок насип, с льосоцимент. Ние ще сме може би първата страна, в която ще бъдат изграждани толкова големи насипи от льосоцимент”, подчерта Венцислав Атанасов.

 

Новата технология от така нареченият льосоцимент, ще се използва на експериментален участък,

 

заради предизвикателството пред строителите да се справят с лесно поддаващата почва на този терен. „Самата стабилизация, самото изграждане на насипите от льосоцимент се налага поради пропадъчността на самите льосови почви. Имаме нужда от по-сериозно проучване на тези насипи в момента, самото им изграждане ще даде ясни резултати, които да покажат адекватността на изпълнението”, добави Атанасов.

 

След оглед на място заместник-кметът по строителство на Община Русе, Здравка Великова, изрази надежда, че строителите ще се справят с предизивкателството. „Видяхме, че на строежа е концентрирана много техника и работна ръка, което подсказва, че изпълнителят се стреми да спази договорените срокове. Фирмата информира, че за двете предизвикателства пред магистралата – льосовите почви и мостът над Янтра, вече са  намерени решения за преодоляването им“, каза Великова. 

 

До края на ноември се очаква издаване на разрешението за втория етап

 

от строежа на Лот 1 - участъка между Русе и Бяла, който е с дължина близо 40 км. За третия участък - от Бяла до Велико Търново - в момента се провежда обществена поръчка, избор на изпълнител за изготвяне на технически проект и строителство.

 

Крайният срок за завършване на най-важната транспортна артерия за Североизточна България е 2029 година.

 

Областният управител на Русе Драгомир Драганов отбеляза, че вече над 60 процента от предвидените обезщетения за отчуждените имоти са изплатени. Драганов заяви, че магистралата ще има връзка и с новия мост над река Дунав при Русе – Гюргево. Според него това е от ключово значение, защото над 60 процента от всички превозни средства, преминаващи северната ни граница, минават през настоящия Дунав мост. Областният управител добави, че новата магистрала и мостът ще имат ключово значение за икономическото развитие на региона след приемането ни в Еврозоната.

 

Стратегическото значение на този проект за Европа налага бързи срокове за строителство,

 

категорична бе и Йорданка Чобанова, която е ръководител на Представителството на Европейската комисия в България. „Това е проект, който ще направи България силен регионален лидер, проект, който ще подобри живота на хората, проект, който ще направи Северна България по-добър притегателен център за инвестиции и работни места. Бързо, належащо е този проект да се случи, дори и заради безопасността на хората.”, заяви  Чобанова.

 

В контекста на стратегическото значение на проекта, тя подчерта, че една трета от парите, които идват от Оперативната програма на Европейския съюз са точно, заради този проект, с оглед засилване растежа на икономиката. „Трябва да се действа бързо, това което трябва да се случи, е до 2029 година най-късно проектът да бъде реализиран.”, заяви ръководителят на Представителството на Европейската комисия в България.  Бъдещата автомагистрала ще осигури пряка връзка Север - Юг между държавите от Североизточна Европа през Румъния и България с Гърция и Турция, както и между Балтийско и Средиземно море.

 

 

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори