Кметът на Бяла: Укрепващият бетон под моста на Колю Фичето ще остане в пръстта

Кметът на Бяла: Укрепващият бетон под моста на Колю Фичето ще остане в пръстта

Кметът Димитър Славов обясни пред общинските съветници на какъв етап е проектът за реставрация на моста на Колю Фичето.

Изложението му пред местния парламент беше по време на майската сесия на старейшините. Причина за изказването на градоначалника станаха десетките обсъждания в социалните мрежи за начина, по който се извършва възстановяването на моста. Според някои граждани съоръжението се покрива с много грозен бетон и това нарушава автентичността на моста, който е национално културно наследство.

За да разсее тревогите на хората, кметът отново посочи какво точно се извършва и за какво служи този бетон, който сега се вижда при строителните дейности.  

Пред съвeтниците беше показан кратък филм за историята и състоянието на моста. Беше припомнено голямото наводнение през 1897 г., когато някои стълбове в западната част на моста не са издържали и са се разрушили. На тяхно място през 1923 г. е издигнато ново бетонно продължение. Именно в тази част, която не е автентично строена от Уста  Колю Фичето, е бил излят укрепващият бетон, който подразни гражданите. Ако тези дейности не се извършат обаче, мостът  може да се срути, предупреди кметът.

„Има 4 автентични арки, останали от Фичето – заяви Славов. - След това има три нови бетонови колони, които са пред падане. Първата бетонова колона, от която всъщност тръгна снимката във фейсбук, ще се укрепи със специален бетон и ще бъде под нивото на пръстта, тоест няма да се вижда“, уточни кметът.

Той допълни, че пътното платно ще се разшири  до оригиналните 9 метра, а не както е сега – малко над 6 метра. При автентичната част ще има почистване на камъка. Ако е възможно, ще се възстановят изчезващите скулптури. „По фасадата на моста никой нищо няма да бута, освен реставраторите. Няма да си позволим да направим нещо на автентичното наследство на Фичето“, увери Славов.

 „Вижте състоянието на един от трите бетонни крака на моста – посочи кметът. - На средния крак  всички изследвания сочат, че бетонът е пред събаряне, почти няма арматура. Всички специалисти се чудят как стои. Както казват експертите, в пътното строителство няма друг материал, освен бетон, с който да се укрепят бетонът и арматурата. Затова този крак се облича с бетон, разширява се. В момента като вали дъжд, три дена след него продължава да капе на това място. Защото горе на платното преди 20 и няколко години е махнат автентичният калдъръм, набити са павета и в паветата са набити мантинели. Унищожена е отводнителната система на моста“, разказа Славов.

Освен това проектът за реставрация на моста е единственият с допълнителна проверка от Фонда за градско развитие на цял архитектурен колектив.

„276-метровият мост на Колю Фичето, широк 9,5 м. и красив, ще има отдолу бетонова основа, хидроизолация и пясъчна основа – уточни кметът. - От 4 вида камък е избран един вид – максимално наподобяващ старите калдъръми. Този камък ще се фугира. Истинското величие е размахът на Фичето. Ако бяхме тръгнали да имитираме каменоделци, тогава щеше да настъпи истинската бутафория. Не можем да имитираме Фичето. Това е становището на над 30 архитекти от Министерството на културата, от Фонда за градско развитие, от архитекти на проекта“.

В Бяла се очаква да пристигнат специалисти, които отново да представят пред общността проекта, който трябва да бъде завършен до 2024 г.  

0 Коментара

Напиши коментар

Затвори